شاید برای‌تان تعجب آور باشد که می توان گفت طراحی بسته بندی در ادوبی فتوشاپ ممنوع است؛ اما 5 نکته به همراه آورده ایم تا بگوییم چرا نباید در نرم افزار فتوشاپ اقدام به طراحی بسته بندی کنیم! همچنین نرم افزار مناسب تر را نیز معرفی کرده ایم.

بسته بندی چیست؟

بسته بندی مجموعه ای از فرایند های مختلف برای ایجاد یک معرف و یک محافظ است. منظور از معرف یعنی برندینگ محصول؛ با استفاده از یک بسته بندی می توان در زمینه مارکتینگ و برندینگ یک محصول گام برداشت. اما نقش دوم یک بسته بندی محافظت از محصولی می باشد که درون آن قرار می گیرید؛ این محصول باید از زمان تولید تا زمان مصرف ماندگاری بالایی داشته باشد تا بهترین تجربه را برای مخاطب خود فراهم آورد.

نمی توان گفت کدام یک از نقش های بالا برای یک بسته بندی مهم تر است؛ چرا که هر اهمیت کدام از نقش های معرف و محافظت با توجه به نیاز کارفرما، نیاز محصول، نیاز بازار، نوع محصول، نوع مخاطب هدف محصول و… می تواند متفاوت باشد.

پس به طور خلاصه می توانیم برای هر بسته بندی دو وظیفه بنیادی تعریف کنیم:

  • حفاظت از محصول
  • برندینگِ محصول/کارخانه

یک بسته بندی ممکن است هر دوی این وظایف یا یکی از آنها را بر عهده بگیرد.

طراحی بسته بندی در فتوشاپ ممنوع
طراحی بسته بندی در فتوشاپ ممنوع

طراحی بسته بندی چیست؟

مجموعه فرایند هایی که در هنر گرافیک و طراحی صنعتی به کار برده می شود تا یک بسته بندی به تولید برسد، طراحی بسته بندی گفته می شود.

طراحی بسته بندی صرفا درباره طراحی گرافیک بسته بندی، یعنی طرح و نقش و رنگ و تایپوگرافی و… نیست؛ بلکه شامل طراحی قالب، ساختار، ساختار دپو، ساختار چینش در قفسه، طراحی گرافیک، توجه به استاندارد ها و حتی انتخاب نوع متریال یا جنس بسته بندی می باشد که قرار است محصول داخل آن قرار گیرد.

در دوره طراحی بسته بندی این فرایند پیچیده به طور کامل مورد بررسی و تدریس قرار گفته است:

 

طراحی بسته بندی در فتوشاپ ممنوع

یکی از بیشترین مواردی در فضای نت مشاهده می گردد مربوط به طراحی بسته بندی با فتوشاپ می باشد. طراحی بسته بندی با فتوشاپ امری اشتباه و پیروی از این اشتباه می تواند منجر به سختی هایی شود که گاها با یادگیری نرم افزار هایی می توان آن سختی هارا جبران کرد. نرم افزار مناسب برای طراحی بسته بندی در آخر این مقاله معرفی خواهد شد.

5 دلیل برای استفاده نکردن از فتوشاپ برای طراحی بسته بندی

1. پیکسل بیس بودن فتوشاپ

یکی از بزرگترین دلایلی که می توان برای عدم استفاده از فتوشاپ برای طراحی بسته بندی نام برد Pixel-Base بودن این نرم افزار است. ممکن است بپرسید که چرا این مسئله مهم است: تصاویر پیکسلی نسبت به تصاویر برداری در فرایند چاپ از کیفیت کمتری برخوردار خواهند بود. مخصوصا اگر به هنگام خروجی گرفتن با دقت این کار را انجام نداده باشید می تواند منجر به کاهش کیفیت چاپ گردد. از این رو بهتر است از فتوشاپ که نرم افزاری پیکسل-بیس می باشد استفاده نکنیم.

 

2. عدم پشتیبانی از قابلیت اورپرینت

یکی دیگر از فاکتور هایی که برای افزایش کیفیت چاپ انجام می دهیم، بهره گیری از قابلیت Overprint در نرم افزار می باشد. اورپرینت یعنی عمل قرارگیری یک رنگ بر روی رنگ دیگر. هنگامی که رنگی تیره همانند سیاه را در پروژه به کار می بریم، باید عمل اورپرینت اتفاق انجام شود تا به جای اینکه رنگ سیاه و رنگ دیگر کنار هم چاپ شوند، بر روی هم چاپ شوند (رنگ سیاه بر روی رنگ دیگر) با این عمل احتمال خطای چاپ را کاهش می دهیم.

متاسفانه نرم افزار ادوبی فتوشاپ از قابلیت اورپرینت بهره نمی برد؛ پس برای طراحی بسته بندی که پروژه ای چاپی می باشد می تواند نرم افزار مناسبی نباشد. البته می توان اورپرینت را با حقه ای در فتوشاپ اجرا کرد که در این مقاله نمی گنجد.

 

3. عدم پشتیبانی از قابلیت ترپ

خطای چاپ تنها در رابطه با اورپرینت نیست، گاهی اوقات رنگ های روشن نیز (همانند آبی و زرد) می توانند کنار هم دچار عدم رجیستر درست شوند و در نتیجه بر روی سطح دقیقی چاپ نخواهد شد. نتیجه این عمل به وجود آمدن یک فضای سفید در حاشیه طرح می باشد. برای جلوگیری از این کار باید به سراغ فرایند Trapping برویم. با فرایند ترپ می توان یک آمیختگی بین رنگ هایی که کنار هم هستند ایجاد کنیم و در نتیجه این دو رنگ از خطای چاپ مستثنی خواهند شد.

متاسفانه نرم افزار فتوشاپ از قابلیت ترپینگ بهره نمی برد و به همین دلیل بهتر است سراغ نرم افزار دیگری برویم تا طراحی با کیفیت تری داشته باشیم.

 

4. عدم پشتیبانی از رنگ های اسپات

یکی از بهترین کار هایی که در طراحی یک بسته بندی می توانیم انجام دهیم استفاده از رنگ های خاص می باشد تا طراحی متفاوت تری داشته باشیم. از این بین می توان به رنگ های اسپات متالیک پنتون (Pantone Metalic) اشاره کنیم. با استفاده از این رنگ های خاص می توان برای قسمت هایی از پروژه طرحی متفاوت تر را ایجاد کنیم.

همچنین رنگ های اسپات استفاده های دیگری نیز دارد. در طراحی قالب بسته بندی ما باید از رنگ های اسپات استفاده کنیم. این رنگ ها از پروسه CMYK خارج است و رنگ پنجم نیز تلقی می گردد.

متاسفانه نرم افزار فتوشاپ از رنگ های سالید پشتیبانی نمی کند.

 

5. نامناسب برای طراحی قالب

طراحی قالب یک بسته بندی از انکر پوینت ها و پث هایی تشکیل می گردد که ساختار کلی قالب یک بسته بندی که به آن دایلاین می گوییم را تشکیل می دهد. در نرم افزار ادوبی فتوشاپ استفاده از آبجکت های وکتور بسیار سخت و دشوار می باشد. چرا که این نرم افزار از پایه برای چنین کاری طراحی نشده است. اما در نرم افزار های وکتور-بیس از این قابلیت ها می توان به راحتی استفاده کرد.

طراحی بسته بندی در فتوشاپ ممنوع

بهترین نرم افزار مناسب برای طراحی بسته بندی چیست؟

اگر می خواهید برای طراحی بسته بندی یک نرم افزار انتخاب کنید باید توجه داشته باشید با توجه به توضیحاتی که در بالا قید شد، نرم افزاری را انتخاب کنید که دارای ویژگی های زیر باشد:

  • وکتور بیس باشد
  • از قابلیت Overprint پشتیبانی کند.
  • از قابلیت Trapping پشتیبانی کنید.
  • از رنگ های Spot پشتیبانی کند.
  • برای طراحی Dieline بهینه سازی شده باشد.

اگر بخواهیم یک نرم افزاری را نام ببریم که این قابلیت هارا به خوبی در خود دارد و برای طراحی بسته بندی بهینه سازی شده است می توانیم به نرم افزار ادوبی ایلوستریتور اشاره کنیم.

این نرم افزار محبوب یکی از نرم افزار های کمپانی ادوبی می باشد که تمامی قابلیت های فوق را دارد و برای انجام طراحی بسته بندی می تواند بهترین انتخاب باشد.

همچنین نرم افزار Corel Draw هم می تواند انتخاب مناسبی باشد. چنانچه قادر به خرید نرم افزار های بسیار مخصوص طراحی بسته بندی باشید، می تواند به نرم افزار هایی همانند Esko و ArtiosCad نیز فکر کنید.

 

نظر شما چیست؟ حتما برای‌مان کامنت بگذارید.