در این مقاله به مبحث جذاب طراحی دایلاین مسلط میشیم و یاد میگیریم که بدنه یا قالب بسته بندی را چطور طراحی کنیم؟

 

بسته بندی چیست؟

بسته‌بندی علم، هنر و فناوری محافظت و یا قرار دادن محصولات برای توزیع، ذخیره‌سازی، فروش و استفاده است. همچنین، بسته‌بندی به فرایند طراحی، ارزیابی و تولید بسته‌ها اشاره دارد. بسته‌بندی می‌تواند به عنوان یک سامانه هماهنگ برای آماده‌سازی کالاها برای حمل و نقل، انبارداری، لجستیک، فروش و استفاده نهایی توصیف شود. بسته‌بندی محتوا را شامل می‌شود، حفظ می‌کند، حمل می‌کند، اطلاعات ارائه می‌دهد و به فروش می رساند. در بسیاری از کشورها، بسته‌بندی در دولت، کسب و کار، نهادهای اداری و صنعتی و برای استفاده شخصی به‌طور کامل وارد شده است.

نقش دیگر و اساسی یک بسته بندی برندینگ می باشد. به طوری که یک بسته بندی نقش اساسی در میزان فروش و مارکتینگ شرکت ها و کارخانه ها دارد.

پس به طور کلی می توان نقش یک بسته بندی را بدین شکل توصیف کرد:

  • محافظت
  • برندینگ

 

هر بسته بندی چند جزو دارد؟

بسته بندی از مرحله طراحی تا تولید قدم هایی را پشت سر می گذارد تا به مرحله نهایی یعنی مصرف برسد. مرحله تولید هر بسته بندی شامل قدم هایی می شود که بر حسب الزام باید به ترتیب انجام شود. یکی از این قدم ها که بعنوان جزوی از یک بسته بندی می شناسیم، طراحی قالب بسته بندی می باشد؛ پس از اینکه متخصص طراح قالب بسته بندی اقدام به طراحی قالب بسته بندی کرد، نوبت به آن می رسد که طرح نیز به قالب بسته بندی اضافه گردد تا بسته بندی از نظر بصری، ظاهری، جذب مخاطب، روانشناسی و… که طور کلی آن را برندینگ محصول یا کارخانه می نامیم، شکیل گردد. پس با توجه به این توضیحات می توان دریافت که هر بسته بندی دو جزو اساسی دارد:

  • گرافیک بسته بندی
  • قالب بسته بندی

 

گرافیک بسته بندی چیست؟

طراحی گرافیکی یک جنبه پیچیده در فرایند تولید یک بسته‌بندی است که نیاز به مهارت بسیار دارد. انتخاب‌های طرح، پالت رنگی، تایپوگرافی و متریال، پروسه های ترکیبی و پیچیده ای هستند که بسته‌بندی را در نظر مشتری جذاب و قابل فهم می‌کنند. شکل و رنگ که از دور قابل مشاهده است، مصرف‌کنندگان را جذب و توجه آن‌ها را به خود جلب می‌کند. تایپوگرافی و انتخاب فونت کمک می‌کند تا هویت بسته‌بندی و برند ایجاد شود.

 

قالب بسته بندی چیست؟

در صنعت بسته‌بندی و چاپ، اصطلاح “دایلاین” یا “قالب” به الگو یا نقشه ای اشاره دارد که برای تولید چیدمان فیزیکی درست بسته‌بندی استفاده می‌شود. این الگو به عنوان یک نقشه عمل می‌کند که همه خطوط تا، برش، پرفراژ و… بسته را به شکلی مسطح و دو بعدی نشان می‌دهد.

چطور قالب بسته بندی طراحی کنیم؟

دایلاین‌ها می‌توانند توسط طراحان گرافیک به صورت نرم افزاری یا به صورت دستی توسط تیغ کاترهای فلزی یا دستگاه های چاپ ایجاد شوند و در تولید انواع مختلفی از بسته‌ بندی ها، جعبه‌ها و موارد مشابه استفاده می‌شوند.

دایلاین شامل چهار نوع خط می باشد:

  • خط پرفراش
  • خط برش
  • خط تا
  • خط (ناحیه) چسب

 

چطور قالب بسته بندی طراحی کنیم؟

 

زمانی که طراحی شما به مرحله تولید وارد می شود، دایلاین‌ است که تصمیم میگیرددستگاه در چه ناحیه ای برش، تا یا پرفراش را انجام دهد تا بسته به صورت کامل و آماده، شکل سه بعدی خود را بگیرد. به طور معمول، این دو اطلاعات متفاوت است، بنابراین خطوط تا و خطوط برش یا خطوط پرفراژ باید در لایه‌های مختلف و به صورت رنگ های اسپات قرار گیرند.

 

حال که با انواع الگوی دایلاین آشنا شدید، باید بدانید که هر خط در نقشه 2 بعدی زیر چه نقشی را برعهده دارد:

چطور قالب بسته بندی طراحی کنیم؟

نکته: این بسته بندی دارای خط پرفراژ نمی باشد.
نکته: بلید جزو طراحی دایلاین نمی باشد. جزو طراحی گرافیک بسته بندی می باشد اما برای آسان کردن پروسه طراحی گرافیک آنرا در طرح قالب به صورت خطی فرضی می توان آورد.

 

اگر به مبحث طراحی بسته بندی علاقه دارید دوره جامع طراحی بسته بندی رو بهتون پیشنهاد می کنم:

 

چرا طراحی دایلاین مهم است؟

از آنجایی که دایلاین‌ها نقشه اصلی طرح‌ها را فراهم می‌کنند، در فرآیند دایکات نقش حیاتی دارند. می‌توانید آن‌ها را به عنوان یک نقشه بلوپرینت تصور کنید که از تمام عناصر فیزیکی بسته بندی نهایی اطمینان حاصل می‌کند که شامل موارد زیر می باشد:

– اندازه‌گیری، مقیاس و ابعاد بسته.
– مکان تمام عناصر بصری مانند لوگوها، متن، تصویر، بارکد، جداول.
– قرارگیری خطوط تا، خطوط برش، پرفراژ ها و نواحی چسب خور، نقاط اتصال.
– یادداشت‌های تولید منحصر به فرد و الزامات بلید (ناحیه جلوگیری از خطای برش).

هنگامی که این عناصر طراحی می‌شوند، طراحان یک نگاه جامع به ظاهر نهایی بسته بندی پیدا می‌کنند. به عنوان یک تمرین ساده، به آشپزخانه بروید و یک جعبه خمیردندان را در دست بگیرید. تمام تب‌ها را باز کنید و جعبه را مسطح کنید. به راحتی می‌توانید ببینید که تمام خطوط خمیدگی، تاشوها و عناصر بصری دیگر چگونه با یکدیگر در کنارهای جعبه، جلو و پشت هماهنگ شده‌اند. این دایلاین‌ها هستند که سبب ظاهر فیزیکی منسجم یک بسته بندی می شوند.

چطور قالب بسته بندی طراحی کنیم؟

با این حال، دایلاین‌ها تنها در جعبه‌ها یا بسته‌بندی‌های مربعی استفاده نمی‌شوند. آن‌ها همچنین به طور مکرر در ایجاد یک مجموعه گسترده‌ای از محصولات مانند بسته‌بندی‌های نوشیدنی، بروشورها، بسته‌بندی‌های غذایی، کارت ویزیت ها، پاکت نامه ها و یا در واقع هر محصولی که به شکل فیزیکی سفارشی نیاز دارد، استفاده می‌شوند.

 

نرم افزار طراحی قالب بسته بندی

مرحله بعد در طراحی قالب بسته بندی، انتخاب ابزار مناسب می باشد. برای طراحی قالب بسته بندی نیاز به یک نرم افزار وکتور محور دارید. از این بین می توان به نرم افزار های زیر به عنوان محبوب ترین آنها اشاره کرد:

هیچ یک از نرم افزار های فوق نسبت به دیگری برتری ندارند و ملاک انتخاب هر کدام از آنها کاملا بستگی به سلیقه شخصی شما باشد. انتخاب ما نرم افزار ادوبی ایلوستریتور می باشد.

چنانچه به این نرم افزار تسلط کافی را ندارید دوره جامع نرم افزار ادوبی ایلوستریتور را پیشنهاد می کنیم:

 

قالب بسته بندی را چطور طراحی کنیم؟

طراحی اولین دایلاین ممکن است شما را بسیار به چالش بکشد، اما با گذشت زمان و تمرین، آسان‌تر خواهد شد. می‌توانید با پیدا کردن یک جعبه شبیه به جعبه‌ای که طراحی می‌کنید، شروع کنید. دوباره تب‌ها را باز کرده، آنرا مسطح کنید و اندازه‌گیری کنید. این اندازه‌گیری‌ها ممکن است دارای چند میلیمتر خطا باشد اما بعنوان اولین کار می تواند پایه ایجاد دایلاین‌های شما باشد.

بعد از اندازه گیری به سراغ نرم افزاری که انتخاب کردید بروید. حال با توجه به بسته بندی که روبرویتان است و اندازه گیری هایی که انجام داده اید، اقدام به طراحی بسته بندی کنید. با توجه به آموخته هایتان، هر کجا از بسته بندی که نیاز به برش دارد، باید با خط پیوسته طراحی گردد. هر جایی از بسته بندی که باید تا بخورد با خط چین مشخص می گردد و هر قسمت که دارای پرفراش هستش با نقطه چین و هر قسمت از بسته بندی که ناحیه چسبب خور می باشد با هاشور یا یک شیپ تو پور مشخص می گردد.

چطور قالب بسته بندی طراحی کنیم؟لایه بندی

نیاز است که هر نوع از دایلاین را در لایه ای جداگانه قرار دهید. این امر برای تفهیم ساده و مشخص نوع دایلاین امری ضروری می باشد. بدین ترتیب لیتوگرافر یا تولید کننده قالب بسته بندی (دقت کنید نه طراح بسته بندی) قسمت های مختلف دایلاین را به صورت مجزا مشاهده می کند و به راحتی و بدون اتلاف زمان می تواند کار شما را به تولید برساند. همچنان برای سهولت کار طراح بسته بندی نیز لایه بندی طرح ها پیشنهاد می گردد.

 

 

 

چطور قالب بسته بندی طراحی کنیم؟

رنگ اسپات

رنگ های CMYK مخصوص پروسه چاپ گرافیک بسته بندی می باشد. برای اینکه خط های قالب بسته بندی از گرافیک بسته بندی تفکیک شوند نیاز است که از پروسه CMYK خارج شویم و رنگ های کانال پنجم به بعد را ایجاد کنیم. منظور از این حرف ایجاد رنگ های اسپات می باشد. برای هر نوع از دایلاین بسته بندی باید یک رنگ اسپات ایجاد کنیم که با یکدیگر متفاوت هستند.

 

 

 

 

 

بدیهی است که آموزش مبحث سخت طراحی بسته بندی به صورت مقاله کاری بسیار دشوار می باشد و تمام ریز نکات طراحی بسته بندی در قالب نوشته قابل ارائه نمی باشد. چنانچه به مبحث طراحی بسته بندی علاقه مند هستید دوره جامع طراحی بسته بندی را پیشنهاد می کنیم:

 

حال که یاد گرفتید قالب بسته بندی را چطور طراحی کنیم؟ وقت آن است که نرم افزار را باز کنید و اقدام به طراحی یک بسته بندی کنید.