رنگ! دنیای عظیمی که حسش می کنیم با رنگ زیبا تر شده! تصور اینکه یک روز از خواب بیدار بشیم و هیچ رنگیو احساس نکنیم واقعا وحشتناک هستش. در مقاله روانشناسی رنگ ها در برند سازی درباره رنگ قراره صحبت کنیم. این که ببینیم در دنیایی که درش زندگی می کنیم رنگ ها چطور با روانشناسی پنهانی که دارند ما رو وادار به توجه، آرامش، خشم، احتیاط، ترس و… می کنند.

 

در این مقاله میخوانیم :

رنگ چیست؟

رنگ شامل هر ماده طبیعی و مصنوعی رنگ زایی می باشد که در رنگ آمیزی اشیا و اجسام به کار می رود. از نظر کارشناسانی که در حوزه رنگ شناسی فعالیت می کنند تمامی رنگ ها از سه رنگ اصلی اشتقاق پیدا کرده اند:

  • رنگ قرمز
  • رنگ آبی
  • رنگ زرد

این سه رنگ را در مرکز دایره(چرخه) رنگ می توانید داخل مثلث تماشا کنید. حال در واقع هر رنگی که غیر از این سه رنگ خالص باشد از ترکیب دو یا هر سه آنها به وجود آمده است.

چرخه رنگ دایره رنگ

 

رواشناسی رنگ چیست؟

روانشناسی رنگ تحقیق و تفحص درباره این است که یک رنگ چطور بر روی اخلاق و احساسات انسان تاثیر می گذارد. رنگ، غلظت ها و تون های متنوع وابستگی های متمایزی را به وجود آورد که در حال و هوای انسان و تصمیم گیری فرد اثر می گذارد. روانشناسی رنگ ممکن است بر اساس تمایلات شخصی و فرهنگ متنوع انسان اثر متفاوتی داشته باشد.

در طراحی گرافیک، رنگ می تواند بر روی مخاطب احساسات خاصی را به وجود آورد؛ بنابراین به جهت رسیدن به هدف برند و پروژه انتخاب رنگ مناسب برای کار های خود بسیار کلیدی و حائز اهمیت می باشد.

 

 

روانشناسی رنگ ها

قرمز

این رنگ قدرتمند با هیجان، انرژی، قدرت، بی‌تردیدی، و اشتیاق در ارتباط است. در فروش، دکمه‌های Call To Action از رنگ قرمز استفاده می‌کنند تا مشتریان را تشویق به انجام عملیات خرید کنند، زیرا این رنگ احساس فوریت را منتقل می‌کند. همچنین، قرمز می‌تواند تأثیرات فیزیکی داشته باشد؛ این رنگ باعث ایجاد احساس گرسنگی در افراد می‌شود.

با این حال، قرمز می‌تواند احساسات منفی را هم به همان اندازه ایجاد کند. این رنگ نماد خشم، هشدار، خطر، تحدی، تهاجم و درد است. چراغ‌های قرمز پلیس رانندگان را به سمت کنار هدایت می‌کنند، در حالی که تابلوهای ترافیک متوقف شدن رانندگان را اجبار می‌کنند. حتی در فیلم “Inside Out” شرکت دیزنی، خشم را به شکل موجود قرمز و آتشین نشان می‌دهد. در برندسازی، استفاده از رنگ قرمز در شرایط مناسب موفق عمل می‌کند.

لوگو کوکاکولابه عنوان مثال، شرکت کوکاکولا از این رنگ به عنوان رنگ لوگو خود به مدت دهه‌ها استفاده کرده است. کوکا کولا با رنگ قرمز مشتریان را به مصرف محصولات نوشیدنی خود تشویق می‌کند و با برندسازی هیجان‌انگیز شرکت همخوانی دارد.

 

روانشناسی رنگ ها

آبی

آبی رنگ مورد علاقه جهان است؛ 57 درصد از مردان و 35 درصد از زنان رنگ آبی را به عنوان اولین انتخاب خود اعلام کرده اند. برند ها هم همینطور: تن آرامش بخش آبی محبوب ترین رنگ لوگو های جهان می باشد؛ 33 درصد از لوگو های جهان به رنگ آبی هستند.

آبی احساس امنیت، قدرت، دانش و اعتماد را به وجود می آورد. شرکت های شبکه های مجازی مثل فیسبوک، توییتر و تلگرام به طور مداوم از رنگ آبی استفاده می کنند تا برای ذخیره میلیارد ها اطلاعات قابل اعتماد به نظر بیان.

از طرف دیگر، آبی همچنین معانی منفی نیز دارد. در طبیعت تعدادی اندکی مواد غذایی آبی رنگ وجود دارد، بنابراین این رنگ اشتهای ما را کاهش می‌دهد. همچنین می‌تواند احساس سرما و عدم صمیمیت را منتقل کند.

Blue Cross Blue Shieldانجمن Blue Cross Blue Shield هم در نام و هم در برند خود از رنگ آبی استفاده کرده است. به عنوان یک شرکت بیمه‌ سلامت، آنها باید توازنی بین جمع‌آوری داده‌های شخصی و ارائه خدمات با کیفیت داشته باشند. طرح رنگی آن به مشتریان القا می‌کند که می‌توانند به این شرکت به عنوان یک منبع قابل اعتماد و معتبر در تصمیم‌گیری‌های مهم اعتماد کنند.

 

روانشناسی رنگ ها

زرد

همانند رنگ نارنجی، زرد نماد جوانی و خوشحالی است. این رنگ را می‌توان در آفتاب‌گردان‌ها و مرغابی‌های لاستیکی مشاهده کرد. برندها از رنگ زرد برای بهره‌گیری از بهینه‌گی، خلاقیت، برون‌گرایی و گرمایی استفاده می‌کنند.

با این حال، برندهای زرد ممکن است احساس ترس، بی‌ربطی و اضطراب را نیز تقویت کنند. نشان‌های پلیسی، چراغ‌های ترافیک و تابلوهای خیابانی همه دارای رنگ زرد هستند. به عبارت دیگر، قبل از غرق شدن در این رنگ، این داستان هشدار دهنده را به یاد داشته باشید.

روانشناسی رنگ ها در برند سازیمک‌دونالدز از انرژی مثبت رنگ زرد استفاده فوق‌العاده‌ای می‌کنند. برندسازی زرد آن، به همراه قرمزی که اشتهای مصرف کننده را تحریک می‌کند، باعث ایجاد ارتباط جوانانه و خوشحالی برای زنجیره غذایی سریع‌التحضیر می‌شود. وجود یک صورت خندان زرد بر روی سبدهای خوشحالی نیز شهرت محبوبیت آن در بین کودکان را تأیید می‌کند.

 

روانشناسی رنگ ها

بنفش

رنگ بنفش نماد شاهنشاهی و برتری است. در امپراتوری روم، مقامات معتبر لباس‌های بنفش تیریا را می پوشیدند که در آن زمان ارزشش بیشتر از طلا بود. حتی ملکه الیزابت اول اعلام کرد هر کسی خارج از خانواده سلطنتی از پوشیدن لباس بنفش خودداری کند.

به دلیل این ارتباطات باستانی، بنفش حس خردمندانه، ثروتمندی و پیشرفته بودن را ایجاد می‌کند. برندها می‌توانند از این رنگ برای نشان دادن خدمات، محصولات یا تجربیات برتر استفاده کنند. اما بنفش همچنین می‌تواند نماد تجمل، تغییر خلقی و افراط باشد، بنابراین در استفاده از این رنگ باید دقت کنید تا تعادل مناسبی حاصل شود.

روانشناسی رنگ ها در برند سازیچون بنفش ارتباط بیشتری با زنانگی دارد، HallMark از این رنگ به عنوان اشاره‌ای به مخاطبان اصلی‌اش که اغلب زنان هستند، استفاده می‌کند. این کانال تلویزیونی همچنین از این رنگ به منظور انتقال ارائه منحصر به فرد فیلم‌های خود استفاده می‌کند. تنها چندین برند از رنگ بنفش استفاده می‌کنند، بنابراین این رنگ می‌تواند باعث برجستگی یک شرکت شود.

 

روانشناسی رنگ ها

نارنجی

این رنگ درخشان اعتماد به نفس، خلاقیت و شجاعت را منتقل می‌کند. و به دلیل طبیعت سرگرم‌کننده‌اش، با برندهای غیرشرکتی خوب کار می‌کند. همچنین، زرد بخاطر ارتباطش با خورشید، حس گرمایی را به ارمغان می‌آورد.

اما این رنگ همچنین ممکن است مفاهیمی کمتر خوشایند داشته باشد. ممکن است احساسات افسردگی، عدم کفایت و کندی را به وجود آورد. ممکن است به عنوان نابالغانه یا ناآگاهی نیز متصور شود. در واقع، 29% از افراد رنگ نارنجی را کمترین رنگ مورد علاقه خود می‌دانند. تفاوتی است بین برند هرمس و چیتوز.

روانشناسی رنگ ها در برند سازینشان شناخته شده Nickelodeon، یکی از شناخته شده‌ترین نشانه‌های نارنجی است. از آنجا که نارنجی احساسات خلاقیت و حتی نابالغی را تقویت می‌کند، با برنامه‌های غیرمعمول و برندسازی خود هماهنگ می‌شود.

 

روانشناسی رنگ ها در برند سازی

سبز

بدون اغراق، سبز نماد زندگی است. یادآور چمن، درختان و درختچه‌ها، سبز احساس آرامش، سلامتی، برکت، امید و تازگی را به همراه می‌آورد. اما به دلیل طبیعت اولیه‌اش، این رنگ همچنین می‌تواند نمایانگر خستگی، سکونت و کسلی باشد.

روانشناسی رنگ ها در برند سازیWhole Foods به دلیل شهرتش برای محصولات تازه و با کیفیت بالا از رنگ سبز استفاده می‌کند. این برند خود را به عنوان “بازار خوراکی‌های سالم‌ آمریکا” معرفی می‌کند، بنابراین استفاده از رنگی که با سلامتی و رشد ارتباط دارد، با بیانیه ماموریتشان همخوانی دارد.

 

روانشناسی رنگ ها

سیاه

در وب‌سایت‌ها، ایمیل‌ها و لوگوها، شما در همه‌جا سیاه را مشاهده می‌کنید. به عنوان یک رنگ پایه، سیاه می‌تواند برند را به نظر شکیل، قدرتمند و شیک بنماید. بسیاری از شرکت‌های لوکس (مثل شانل) از سیاه استفاده می‌کنند تا لوگویشان به نظر خاص و با کلاس بیاید. همچنین منطقی است که حدود ۳ نفر از هر ۱۰ شرکت فناوری از سیاه در لوگوهای خود استفاده می‌کنند.

اما سیاه همچنین نماد استبداد و سردی است. ممکن است مردم سیاه را نماد بدی یا شیطانیت ببینند: به عنوان مثال، به خاطر ارسولا، جادوگر دریایی یا شیر از فیلم شیرشاه.

و در حالی که سیاه در صنعت مد فوق‌العاده عمل می‌کند، این تأثیر همیشه به شکل مثبت منتقل نمی‌شود. به عنوان مثال، در صنعت بهداشت کمتر سیاه دیده می‌شود زیرا شباهتی به مرگ و ماتم و کثیفی دارد.

روانشناسی رنگ ها در برند سازینایکی از تبلیغات سیاه و سفید و لوگوی برجسته‌اش برای تقویت برندینگ متمرکز بر قدرت استفاده می‌کند. این شرکت پیامدهای خود را بر پایه تقویت قدرت و کمک به ورزشکاران برای تبدیل شدن به اجرا کنندگان قوی‌تر می‌سازد – یک استفاده ایده‌آل از سیاه.

 

روانشناسی رنگ ها

سفید

اگر کسب و کار شما به دنبال یک احساس ساده و پاکیزه است، سفید ممکن است گزینه‌ی ایده‌آلی باشد. همراه با سیاه، سفید احساس مدرنیته را به ما می‌دهد و می‌تواند به دست‌یافتن به نگاهی پاک، بی‌گناه و بی‌عیب و نقص کمک کند.

از طرف دیگر، سفید ممکن است حس بی‌زرق و استریلی را القا کند – مانند یک بیمارستان. بدون رنگ، ممکن است برند شما به نظر ساده، کسل‌آور و خالی بیاید. اما مانند اکثر رنگ‌ها، این وابسته به زمینه است. برخی از برندهای نوآورانه‌ترین در جهان، از جمله اپل و تسلا، لوگوی سفید دارند.

روانشناسی رنگ ها در برند سازیهمانطور که سیاه برای نایکی عمل می‌کند، سفید برای آدیداس کار می‌کند. بر خلاف نایکی، آدیداس به تعقیب مشتریانی کمتر ورزشی می‌پردازد. آنها به طور منظم با غیرورزشکاران، از جمله موسیقی‌دانان، هنرمندان و غیره همکاری می‌کنند. بنابراین، سفید به آنها امکان می‌دهد تا به یک جذابیت ساده و جهانی دست پیدا کنند.

 

روانشناسی رنگ ها

صورتی

رنگ صورتی که محبوب‌ترین رنگ برای نمایش زنانگی است، می‌تواند برای هر برندی که به دنبال یک حس جوانانه، خلاقانه و شخصیتی است، کارایی داشته باشد. به عنوان مثال، شرکت تی‌موبایل از رنگ صورتی‌اش استفاده می‌کند تا از رقبا برجسته‌تر باشد.

اما صورتی همچنین احساسات کودکانه  را ایجاد می‌کند. اولین تماس با این رنگ نشان داده است که اثر آن با گذر زمان کاهش پیدا می‌کند – اگر تا به حال در فروشگاه ویکتوریا سکرت بوده باشید، دیوارهای صورتی آنجا پس از مدتی می‌تواند باعث تهوع شود.

روانشناسی رنگ ها در برند سازیبرای شرکت‌هایی مانند باربی، صورتی می‌تواند ترکیبی ایده‌آل از زنانگی و جوانی باشد. لوگوی صورتی این عمده‌ترین شرکت عروسک بازی کمک می‌کند تا محصولات خود را به مخاطبان جوان بازاریابی کند.