آیا رشته طراحی گرافیک سخت است؟ سوالی که ممکنه ذهنتون رو درگیر کرده باشه!

طراحی گرافیک واقعاً اونطور که به نظر میاد سخت نیست. تمام چیزی که برای تبدیل شدن به یک طراح گرافیک لازم است، اشتیاق، نگرش مثبت، تمرین، و بله، استعداد و خلاقیت طبیعی یک منفعت بزرگ خواهد بود. اما همانطور که باب راس نقاش معروف گفته است، استعداد، علاقه تکرار شده و مستمر است!

در این مقاله، بیشتر درباره طراحی گرافیک و دلیل آن که یادگیری آن دشوار نیست، خواهیم آموخت.

 

طراحی گرافیک چیست؟

طراحی گرافیک به معنای واقعی کلمه، ارتباط بصری است. شما با مخاطبان خود به جای محتوای متنی، با محتوای بصری ارتباط برقرار می‌کنید. هدف نهایی طراحی گرافیک این است که به مخاطبان اطلاعات یا نکات فروش مورد نظر خود را از طریق آثار هنری خود انتقال دهید.

طراحی گرافیک می‌تواند شامل کارهای چاپی یا دیجیتال باشد و دامنه وسیعی از کارها را شامل می‌شود از جمله طراحی لوگو، برندینگ، کارت ویزیت، اینفوگرافیک ها، طراحی بسته بندی، فتومونتاژ، گرافیک متحرک، طراحی نشریه و غیره.

آیا طراحی گرافیک همان هنر است؟ دقیقاً همینطور نیست. طراحی گرافیک اغلب شامل اهداف تجاری است. از سوی دیگر، هنر بیشتر بر روی خودبیانی، احساسات و زیبایی تمرکز دارد. به صراحت، نسبت به هنر، یادگیری و مسلط شدن بر طراحی گرافیک آسان‌تر است.

 

سه دلیل برای اینکه رشته گرافیک سخت نیست

با علاقه و استمرار، یادگیری طراحی گرافیک اونطور که فکر می کنید سخت نیست.

 

1. تنها چیزی که به آن نیاز دارید، نگرش مثبت است.

خب، بدون شک شما نیاز به یک کامپیوتر هم دارید. اما جدی، داشتن نگرش مثبت در فرآیند یادگیری به شما بسیار کمک خواهد کرد. شاید فکر می‌کنید، نگرش مثبت دیگه چیه؟

اولاً، شما واقعاً باید عاشق هنر و طراحی باشید. بله، به همین سادگی. وقتی شما علاقه‌مند به طراحی هستید، بدون شک یادگیری برای شما بسیار آسان‌تر خواهد بود.

در ابتدا، شما احتمالاً سعی خواهید کرد که بر اساس سبک طراحی‌ای که دوست دارید، یک سری اثرات به آن اضافه کنید و لمسه شخصی خودتان را به آن بیافزایید. اما به زودی، سبک منحصر به فرد خود را توسعه خواهید داد و آثار اصلی خود را خلق خواهید کرد. پس برای شروع واقعاً باید از هنر لذت ببرید.

پروسه خلاقانه زمان می‌برد، به همین دلیل نگرشی دیگر که بسیار مهم است این است: صبر داشته باشید! می‌دانم که وقتی شروع به تغییر فونت یا تمرین ابزارهای پن می‌کنید، ممکن است خسته‌کننده باشد، اما نگران نباشید، به هدفتان خواهید رسید.

 

2. میتونید خودآموز به پیش برید

برای تبدیل شدن به طراح گرافیک لازم نیست که حتما به مدرسه یا دانشگاه بروید و به دنبالش قطعا شما برای کار کردن به عنوان یک طراح گرافیک نیاز نیست که دارای مدرک تحصیلی باشید. کاملا ممکنه که یادگیری طراحی گرافیک رو خودآموز به پیش برید. منابع آموزشی آنلاین بسیار زیادی وجود داره که میتونه از شما یک طراح گرافیک خوب بسازه.

به طور مثال مدرسه آی گرافیکال دارای دوره های آنلاین زیادی هستش که میتونید اینجا کلیک کنید.

این روز ها هرچیزی با کمک تکنولوژی امکان پذیر هستش. اکثر مدرسه های طراحی و گرافیک، دوره های آنلاین طراحی گرافیک زیادی رو پیشنهاد می کنن. دوره هایی که حتی از دوره های دانشگاهی نیز با کیفیت تر و کارامد تر هستند.

همچنین اگر از پس هزینه های دوره های آنلاین بر نیومدید میتونید از دوره های رایگان آنلاین در یوتیوب و آپارات نیز استفاده کنید. یوتیوب بدون شک به یکی از بزرگترین مدارس آنلاین رایگان تبدیل شده است. البته که دوره های آنلاین گرافیکی اغلب همه نکات نرم افزاری رو بهتون نمیگن، برای یادگیری نرم افزار های مختلف نیز باید به دوره های مربوط به نرم افزار های گرافیکی مراجعه کنید.

 

3. از نقاشی کردن آسون تره

اگر که می توانید نقاشی کنید یک مزیت بزرگ است، اما اگر خیر، مسئله بزرگی نیست. در حقیقت اگه ایده های خوبی داشته باشید، همه چیزی که نیاز دارید این که با یک کامپیوتر آنها را کنار یکدیگر بگذارید. باور کنید یا نه، خلق کردن یک طرح روی کامپیوتر خیلی آسان تر است خلق کردن آن روی کاغذ است.

ابزار های مختلف وکتور وجود دارد که می توانید استفاده کنید. ابزار های اشکال هندسی رو به عنوان یک مثال در نظر بگیرید، کلیک و درگ می کنید و خیلی سریع در کسری از ثانیه می تونید مربع، مستطیل یا مربع رو ایجاد کنید. در حالی که این امر روی کاغذ قطعا زمان بیشتری رو از شما خواهد گرفت. حالا اگه کاملا بتونید یک مربع یا دایره بی نظیر رسم کنید!

همچنین تصاویر استاک یا آماده بسیار زیادی در بستر اینترنت وجود داره که در طول طراحی میتونه به شما بسیار کمک کنه. ابزار هایی که اگر قرار باشه خودتان از صفر شروع به طراحی کنید وقت بسیار زیادی را از شما خواهد گرفت.

 

پس می توان به راحتی به این سوال پاسخ داد: آیا رشته طراحی گرافیک سخت است؟  “قطعا خیر”

 

شک های دیگه ای که ممکنه داشته باشید

هنوز تصمیم نگرفته‌اید که آیا می‌خواهید طراح گرافیک شوید یا خیر؟ سوالات بیشتری وجود دارند که به شما کمک می‌کنند تا تصمیم بگیرید.

 

آیا طراحی گرافیک شغل خوبی است؟

این به شرایط خاصی وابسته است. اگر توانایی مدیریت استرس و حل مسائل در شرایط مختلف را داشته باشید، این یک شغل خوب است. باید بدانید که ایده‌های شما همیشه بهترین ایده‌ها نیستند، زیرا گاهی مشتریان توقعات متفاوتی دارند.

 

آیا طراحان گرافیک حقوق خوبی دریافت می‌کنند؟

وابسته به تجربه و موقعیت شغلی شماست. به عنوان مثال، طبق اطلاعات موجود در وب‌سایت استخدام Indeed، حقوق متوسط یک طراح گرافیک در ایالات متحده به ازای هر ساعت برابر با 20.90 دلار است (تا سال 2023).

همچنین در ایران نیز با توجه به میانگین حقوق طراح گرافیک در وبسایت جاب ویژن یک طراح گرافیک بین 15 تا 40 میلیون تومان دریافت می کند. (تا سال 1402)

 

چه کسی طراحان گرافیک را استخدام می‌کند؟

به طور کلی هر شرکت یا سازمانی که کوچک ترین قدمی در جهت شناخت خود، فروش محصولات یا برندینگ بردارد نیاز به یک طراح گرافیک دارد.

 

طراحان گرافیک از چه نرم‌افزارهایی استفاده می‌کنند؟

پرکاربردترین نرم‌افزار طراحی گرافیک Adobe Creative Cloud است. سه نرم‌افزار اصلی که هر طراح گرافیک باید بشناسد، فتوشاپ، ایلاستریتور و ایندیزاین هستند. البته نرم‌افزارهای غیر Adobe مانند Inkscape، Affinity Designer و CorelDraw نیز وجود دارند که از آنها می‌توان استفاده کرد. به طور مثال نرم افزار CorelDraw یک نرم افزار پر کاربرد در زمینه چاپ و طراحی است.

مدرسه آی گرافیکال نیز دوره های مختلفی را در زمینه طراحی گرافیک ارائه می دهد. می توانید اینجا کلیک کنید.

 

چقدر زمان می برد تا تبدیل به یک طراح گرافیک خوب شویم؟

این مدت زمان، کاملا به شما بستگی دارد! ممکن است شش ماه یا چندین سال طول بکشد. اگر به یادگیری متعهد باشید و هر روز ساعت‌ها زمان بگذارید، بله، شما به سرعت از کسانی که جدی نمی‌گیرند، مهارت پیدا خواهید کرد.

 

جمع بندی: آیا رشته طراحی گرافیک سخت است؟

بازگشت به سوال شما، یادگیری طراحی گرافیک دشوار نیست، اما برای ارتقای مهارت و تبدیل به یک طراح خوب، زمان نیاز دارد. به یاد بیاورید که “تمرین تبدیل به کمال می‌شود” یک اصطلاح کهنه است و در اینجا بسیار واقعی است. اگر واقعاً می‌خواهید یک طراح گرافیک خوب تبدیل شوید، می‌توانید! تنها کافی است با علاقه و استمرار وارد این عرصه زیبا و مهیج شوید.