ابزار جدید ایلوستریتور با نام Dimension Tool رونمایی شد. یک ابزار جدید مخصوص اندازه گیری.

با آپدیت به ورژن 28.2 می توانید به این ابزار دسترسی داشته باشید. اما این ابزار چطور کار میکنه؟ آیا واقعا مفید است؟ یا مثل بعضی از ابزار های دیگر این نرم افزار، واقعا به درد نخور است؟

در این مقاله به پاسخ این سوال خواهیم رسید.

ادوبی ایلوستریتور چیست؟

ادوبی ایلوستریتور یک نرم افزار ویرایش گرافیک برداری است که توسط شرکت ادوبی در سال 1987 توسعه یافت. یعنی سه سال قبل تر از ادوبی فتوشاپ. هر ساله در اکتبر سال میلادی یک آپدیت اصلی به ایلوستریتور اضافه می شود که همراه آن قابلیت ها یا رفع باگ های متنوع ای عرضه می شود. ایلوستریتور جزوی از اپلیکیشن Adobe Creative Cloud است که برای تهیه قانونی این نرم افزار می توانیم به آن مراجعه کنیم.

ایلوستریتور یک نرم افزار قدرتمند وکتور-بیس می باشد که به شما اجازه خلق و ویرایش گرافیک برداری را می دهد. بر خلاف گرافیک رستر که از پیکسل ساخته شده، گرافیک برداری از معادلات ریاضی برای تعریف اشکال و منحنی ها استفاده می کند تا رزولیشن یا وضوح آن‌ها را مستقل کند و در بزرگنمایی یا کوچکنمایی با افت کیفیت روبرو نشویم. البته وکتور-بیس بودن ایلوستریتور صرفا به این معنی نیست که هیچ رستری در این نرم افزار وجود ندارد!

در کنار فرمت های خروجی متنوعی که می شود از این نرم افزار دریافت کرد، فرمت عمومی این نرم افزار .Ai می باشد که مخفف Adobe Illustrator می باشد.

اگر قصد خرید رسمی این نرم افزار را داشته باشید، ایلوستریتور سالانه 263 دلار برای‌تان هزینه خواهد داشت.

 

 

ابزار جدید ایلوستریتور - Dimension Tool ابزار جدید ایلوستریتور – Dimension Too

ابزار Dimension (به فارسی ابعاد) به شما امکان می‌دهد که به راحتی ابعاد مختلف از جمله فاصله، زاویه و شعاع را در طرح خود اندازه‌گیری و مشخص کنید. علاوه بر این، شما امکان سفارشی‌سازی ظاهر، واحد، مقیاس و غیره ابعادی که به دست می آورید را دارید.

 

انواع حالات ابزار Dimension

با انتخاب این ابزار مینی پنلی در نرم افزار ادوبی ایلوستریتور باز می شود که باید مشخص کنید نوع عملکرد این ابزار چگونه باشد.

ابزار جدید ایلوستریتور - Dimension Tool
ابزار جدید ایلوستریتور – Dimension Tool

 

سه حالت اصلی برای این ابزار وجود دارد:

  • Linear Dimension
  • Angular Dimension
  • Radial Dimension

ابزار جدید ایلوستریتور - Dimension Too Linear Dimension – ابعاد مسافت

چنانچه قصد دارید فاصله بین دو نقطه از طراحی خود را به دست آورید می توانید از حالت Linear استفاده کنید. برای انجام این کار کافی است گزینه نخست را انتخاب کنید و سپس در نقطه آغاز یک کلیک کنید. حالا نقطه پایانی که مد نظر است را انتخاب کرده و ابعاد مربوط به کار نمایان می شود.

 

ابزار جدید ایلوستریتور - Dimension Too Angular Dimension – ابعاد زاویه

چنانچه قصد دارید زاویه بین دو خط وکتور را که رسم کرده اید به دست آورید می توانید از حالت Angular استفاده کنید. برای انجام این کار کافی است گزینه دوم را انتخاب کنید و سپس موس خود را به زاویه مد نظر خود نزدیک کنید. با این کار نرم افزار پیش نمایشی از زاویه موجود را نشان می دهد و با کلیک کردن بر روی آن می توانید زاویه را به دست آورید.

 

ابزار جدید ایلوستریتور - Dimension Too Radial Dimension – ابعاد شعاع

چنانچه قصد دارید شعاع یا قطر یک دایره و یا نیم دایره ای را به دست آورید می توانید از حالت Radial استفاده کنید. برای انجام این کار کافی است گزینه سوم را انتخاب کنید و سپس موس خود را به دایره مد نظر خود نزدیک کنید. با این کار نرم افزار پیش نمایشی از شعاع مربوط به دایره را نشان می دهد و با کلیک کردن بر روی آن می توانید شعاع را به دست آورید. چنانچه قصد دارید قطر دایره را به دست آورید باید پس از کلیک، کمی به یک طرف درگ کنید.

 

 

 

شخصی سازی ابزار Dimension

این ابزار ایلوستریتور قابلیت شخصی سازی نوع نمایش حالت های اندازه گیری را دارد. چنانچه قصد دارید اندازه، رنگ، فونت، فونت استایل، نوع حالت نمایش و… مربوط به این ابزار ابعاد را تغییر دهید می توانید به آسانی این کار را انجام دهید.

برای این کار بر روی آیکون ابزار جدید ایلوستریتور - Dimension Tool دابل کلیک کنید و یا اینکه در مینی پنلی که باز می شود بر روی علامت چرخ دنده ابزار جدید ایلوستریتور - Dimension Too کلیک کنید.

در پنجره ای که باز می شود می توانید تنظیمات مربوط به خطوط مختلف را به آسانی تنظیم کنید.

ابزار جدید ایلوستریتور - Dimension Too
ابزار جدید ایلوستریتور – Dimension Too

 

 

کاربرد های ابزار Dimension

از این ابزار بیشتر در پروژه هایی می توان بهره گرفت که اهمیت سایز بالاست و چیزی که طراحی می کنید باید در ابعاد و زوایای خاصی طراحی شود. به طور مثال از کاربرد های این ابزار می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • طراحی بسته بندی
  • طراحی کارت ویزیت
  • طراحی فایل های CDR (فایل های برش لیزری)
  • طراحی نقشه های معماری

 

 

نظر شما درباره این ابزار چیه؟ به نظرتون میتونه مفید باشه!؟  کامنت بزارید.