چند نفر از شما دنبال بهترین ابزار های طراحی بسته بندی هستید که به طرحتان زیبایی و ظاهر دلنشینی ببخشید؟

اکثر ما فکر می کنیم که بیشتر مشتری ها به هنگام خرید یک محصول، درباره بسته بندی آن محصول هیچ نظری ندارند اما این درست نیست! یک بسته بندی خوب معمولا به عنوان یک حقه بازاریابی عمل می کند که از نظر روانشناسی شمارا هدف قرار می دهد، بدون آنکه خودتان متوجه شوید. به طور مثال وقتی که به یک هایپرمارکت مراجعه می کنید، کودک شما بدون اینکه سواد خواندن متن روی بسته بندی را داشته باشد متوجه کولوچه ها می شود و از شما می خواهد که آن را خرید کنید.

این چیزی است که به آن “برندینگ” می گویند و راهی است که باعث نفوذ طرح بسته بندی شما می شود.

حالا باید کنجکاو باشید که طراحان چطور طراحی بسته بندی محصول خاصی را آماده می کنند؟ آیا محصول را خیلی ناگهانی بسته بندی می کنند؟ خیر، در واقع یک تحقیق بازار کامل و برنامه ریزی مناسبی برای خلق طراحی محصول برای طراحی بسته بندی پشت صحنه در جریان بوده است، در این فرایند از ابزار های متنوع طراحی بسته بندی استفاده می گردد.

پس در این مقاله، درباره تعدادی از بهترین ابزار های طراحی بسته بندی صحبت خواهیم کرد.

 

 

طراحی بسته بندی چیست؟

طراحی بسته بندی محصول چیزی فراتر از طراحی یک لایه محافظتی برای چیزی که داخل قرار گرفته است. طراحی بسته بندی راهی برای نمایش برندینگ از طریق رنگ، نوشته، تایپوگرافی، تصاویر و لوگو است. این گرافیک های بر روی بسته بندی محصول فراتر از دیزاین می باشد چرا که آنها علامت تجاری برند هستند. بازاریابان از این طرح ها برای هدف گذاری فروشگاه های خاصی استفاده می کنند.

چنانچه به طراحی بسته بندی علاقه مند هستید دوره طراحی بسته بندی را پیشنهاد می کنیم:

 

طراحی بسته بندی محصول چطور کار می کند؟

طراحی بسته‌بندی محصول ممکن است زمانی که می‌دانید چه محصولی نیاز دارید، مورد توجه قرار نگیرد. با این حال، زمانی که به صورت اتفاقی خرید می‌کنید و با یک محصول با بسته‌بندی جذاب مواجه می‌شوید، شما به صورت غیرمستقیم به سمت خرید آن جلب می‌شوبد.

این طراحی‌های بسته‌بندی بر روی محصولات کودکانه و زنانه بیشتر جذاب و رنگارنگ هستند. یکی از دلایل این موضوع ممکن است این باشد که 95٪ زنان در تصمیمات خرید در خانه‌ها تأثیرگذار هستند. بنابراین، جلب توجه آنها اهمیت دارد.

 

7 قدم برای طراحی بسته بندی محصول

7 قدم برای طراحی بسته بندی محصول
7 قدم برای طراحی بسته بندی محصول

برنامه ریزی طرح

هنگام طراحی بسته‌بندی محصول، اولین چیزی که باید بدانید نوع طراحی است که می‌خواهید محصول در آن بسته‌بندی شود. این شامل تصمیم‌گیری در مورد این است که آیا می‌خواهید یک طراحی دوبعدی یا بسته‌بندی سه‌بعدی داشته باشید.

برنامه‌ریزی طراحی بسته‌بندی محصول شما به این موارد وابسته است: محصول برای چه کسی است؟ محصول برای چه منظوری است و خریدار چگونه آن را خریداری می‌کند؟ پس از برجسته کردن این موارد، شما باید تحقیقات بازاری انجام دهید تا نیاز به محصول در بازار را تجزیه و تحلیل کنید.

 

انتخاب ابزار

وقتی شما پس از تحقیقات بازار طرح خود را به نقشه کشی می کنید، مرحله تصمیم‌گیری در مورد ابزار طراحی و گرافیک به کار می‌آید. شما باید ابزارهای نرم‌افزاری برای طراحی گرافیک و ایجاد قالب بسته‌بندی را انتخاب کنید.

همچنین، این مرحله باید شامل نوع محصول باشد تا به‌طور متناسب برنامه‌ریزی شود. اگر در مورد بسته‌بندی محصول خوراکی باشد، شما باید همه‌ی مواد موجود، تاریخ انقضا، مزایا و تصویر محصول را ذکر کنید تا بازار هدف را جلب کنید. پس ابزار متفاوت تری را نیاز خواهید داشت.

 

ایجاد تمپلیت

برای شروع طراحی، به تدریج تمپلیت را ایجاد کنید. ابتدا چیدمان را وارد کنید و رنگ پس‌زمینه را انتخاب کنید. سپس می‌توانید به انتخاب نوع و رنگ قلم بپردازید. پس از انتخاب ابزار طراحی، مرحله ایجاد تمپلیت تعیین می کند که نحوه دیده شدن طرح‌ها در بسته‌بندی چگونه باشد. به عنوان مثال، لوگوی بر روی بسته‌بندی، نوع قلم متن، گرافیک‌ها در بسته‌بندی و نشان تجاری.

 

طراحی

بعد از در نظر گرفتن تمامی موارد لازم برای طراحی بسته‌بندی، می‌توانید با مرحله طراحی شروع کرده و تمام قطعات را در یک قاب جمع کنید. شما از پیش تمپلیت طراحی محصول را ایجاد کرده‌اید، بنابراین می‌توانید شروع به افزودن دیگر جزویات به فریم‌ها کنید.

این ممکن است شامل این باشد که ابعاد بسته‌بندی خارجی محصول شما چقدر باشد. به عنوان مثال، هنگامی که آب معدن را مشاهده می‌کنید، طراحی بسته‌بندی فقط مرکز محصول را پوشش می‌دهد. این همچنین به دلیل این است که مشتریان اطلاعات نوشته‌شده روی آب معدنی را بخوانند.

با این حال، هنگام طراحی بسته‌بندی مخلوط کیک، باید تمام مواد و مراحل پخت را اضافه کنید. مشتریان همچنین این اطلاعات محصول را می‌خوانند تا مواد تغذیه، کالری و هر موادی که ممکن است به آنها حساسیت داشته باشند را بررسی کنند.

 

انتخاب متریال مناسب برای بسته بندی

سپس، متریال مناسب برای بسته‌بندی محصول خود را انتخاب کنید. به طور مثال اگر بسته بندی شما با یک محصول خوراکی در ارتباط می باشد، باید مواد بسته‌بندی را با توجه به عمر مفید انتخاب کنید. محصولات لبنیاتی معمولاً در بسته‌بندی آسپتیک با فویل آلومینیوم، کاغذبردار، شیشه و پلی‌اتیلن بسته‌بندی می‌شوند. این مواد با 6-7 لایه‌ مختلف، محصولات لبنیات را در داخل حفظ و عمر مفید آنها را افزایش می‌دهند.

علاوه بر این، اگر برند شما از محیط زیست حمایت کرده و از استفاده از پلاستیک خودداری می‌کند، باید به انتخاب متریال قابل بازیافت توجه کنید. بنابراین، در حین طراحی بسته‌بندی محصول خود در ابزار نرم‌افزاری، باید به یاد داشته باشید که چاپ طرح بر روی چه متریالی اتفاق خواهد افتاد.

 

ایجاد پروتوتایپ

این مرحله شامل ایجاد یک نمونه یا پروتوتایپ برای یک دمو است. دمو معمولاً برای مدیران برند است تا ببینند آیا تقاضای آنها را برآورده می‌کند یا خیر.

به هر حال، بستگی به مدیران برند دارد که تصمیم دهند آیا نیاز به دیدن ظاهر فیزیکی طراحی بسته‌بندی دارند یا یک شبیه‌سازی نرم افزاری. اگر بخش شبیه‌سازی کار کند، می‌توانید یک پروتوتایپ دیجیتال، به عبارت دیگر یک موکاپ از بسته بندی ایجاد کنید.

علاوه بر این، ممکن است مدیران برند بخواهند تنظیماتی اعمال شود. بنابراین، شما باید تمام بازخوردها را جمع‌آوری کرده و برای طراحی و تنظیمات بعدی استفاده کنید.

 

پرینت، پرینت، پرینت

وقتی که نمونه پروتوتایپ از مدیران برند تأیید شد، وقت آن رسیده است که مرحله نهایی را شروع کنید، به این معنا که اجرای نهایی برنامه را شروع کنید. در این مرحله، نیاز است که کپی نهایی را چاپ کنید و با بسته‌بندی محصول شروع کنید.

با این حال، محصولات مانند محصولات لبنی نیاز به گذر از لایه‌های مختلف بسته‌بندی دارند و مرحله آخر شامل لایه خارجی برچسب‌زنی و طراحی است. بنابراین، طراحی و برچسب‌زنی بعد از فرآیند تولید لایه‌های دیگر نهایی می‌شود.

 

معرفی بهترین ابزار های طراحی بسته بندی

حال وقت آن است که با بهترین ابزار های طراحی بسته بندی آشنا شوید:

 

1. Govisually – بهترین در بین بهترین ابزار های طراحی بسته بندی

شما می‌توانید تمامی امکانات یکی از بهترین نرم‌افزارهای تأیید آنلاین برای مدیریت تیم‌ها در پروژه‌های طراحی را در Govisually پیدا کنید. Govisually به تیم‌های طراحی اجازه می‌دهد به صورت همکاری‌آمیز کار کنند و پروژه‌های طراحی بسته‌بندی را به‌صورت موثر مدیریت کنند.

بهترین ابزار های طراحی بسته بندی

با GoVisually، شما می‌توانید بازخورد سریعی در مورد هر طراحی بسته‌بندی دریافت کرده و از تصحیح آن از طریق تأیید آنلاین استفاده کنید.

 

2. Adobe Illustrator

Adobe Illustrator برای طراحی بسته‌بندی محصولات به دلیل استاندارد بودنش در تقریباً هر صنعتی برتری دارد. این ابزار در تمام صنایع برای طراحی گرافیک، بسته‌بندی و لیبل استاندارد شده است. گرافیک‌های وکتوری آن به شما امکان می‌دهد با طراحی‌های خود خلاق باشید و از هندسه و ریاضی برای افزودن ویژگی‌های منحصر به فرد بیشتری استفاده کنید.

بهترین ابزار های طراحی بسته بندی

وقتی به انتخاب‌های طراحی بسته‌بندی می‌رسد، شما بسیاری از گزینه‌ها را برای کار در اختیار خواهید داشت، از جمله پلاگین ها، چیدمان‌ها، فریم‌ها، پلیت‌ها و هر چیز دیگری که می‌خواهید، همه آنجاست!

اگر چه این ابزار بهترین ابزار طراحی بسته بندی و لیبل می باشد اما برای مبتدیان ممکن است کار با آن کمی دشوار باشد؛ برای تسلط کافی بر این نرم افزار می توانید در دوره جامع نرم افزار ادوبی ایلوستریتور شرکت کنید:

 

3. Creatopy

این ابزار به ویژه برای برندهای DTC (مستقیم به مشتری) ایده‌آل است. این به این دلیل است که ویژگی‌های اتوماتیک پیشرفته دارد که به شما اجازه می‌دهد بیشتر فضا برای خلاقیت در طراحی بسته‌بندی خود با ایده‌های منحصر به فرد داشته باشید.

بهترین ابزار های طراحی بسته بندی

این ابزار خدمات محاسبات ابری را تأیید می‌کند و به تیم کمک می‌کند تا جریان کار را نظارت کند. این ابزار دارای تأثیرات بسیاری برای ایجاد تبلیغات نیز است. به همین دلیل است که تبلیغات بازاریابی این ابزار را برای اختصاص تیم‌های خود به کار با این ابزار برای طراحی گرافیک انتخاب می‌کنند.

 

4. Pickmaker

اگر به تازگی طراحی گرافیک و تصویرسازی را شروع کرده‌اید و یک پروژه برای طراحی بسته‌بندی به عنوان یک استارتاپ نیاز دارید، ابزار Pickmaker برای شما مناسب است. این ابزار به خوبی برای طراحی خودمانی (DIY) توسعه یافته است و به شما امکانات گسترده‌ای را بدون هزینه فراهم می‌کند!

بهترین ابزار های طراحی بسته بندی

علاوه بر این، Pickmaker به عنوان یک ابزار طراحی کارآمد برای طراحان، قابلیت انجام بیش از یک کار را دارد. شما می‌توانید از آن برای ایجاد تبلیغات یوتیوب، کارت‌های بازدید، لوگو، برچسب‌ها و بسیاری موارد دیگر با استفاده از قالب‌های مختلف استفاده کنید.

 

5. CorelDraw

CorelDraw ابزار دیگری برای طراحی است که می‌توانید از آن برای طراحی خلاقانه بسته‌بندی محصولات استفاده کنید. اگرچه می‌توانید از این ابزار برای طراحی بسته‌بندی استفاده کنید، اما همچنان گزینه‌های محدودی دارد زیرا اصولاً برای پروژه‌های تصویرسازی استاندارد است. به همین دلیل اگر نخواهید که مستقیماً با Adobe Illustrator کار کنید، می‌توانید از این ابزار به عنوان جایگزین استفاده کنید.

بهترین ابزار های طراحی بسته بندی

علاوه بر این، این ابزار همچنین یک ابزار نرم‌افزاری بر پایه بردار برای طراحی گرافیک است. تعدادی از طراحان و توسعه‌دهندگان از این ابزار استثنایی برای ایجاد لیبل ها، لوگوها، بروشورها، بنرهای تبلیغاتی و موارد دیگر استفاده می‌کنند.

 

6. Inkscape

اگر برنامه‌های محدود و سختی برای ابزارهای طراحی دارید، Inkscape گزینه‌ی ایده‌آلی است. این ابزار به عنوان یک نرم‌افزار اپن سورس رایگان ارائه شده است. اگر توسعه‌دهنده و طراح هستید، می‌توانید به این ابزار کدهای خود را ارائه دهید.

بهترین ابزار های طراحی بسته بندی

 

7. Canva

Canva یک ابزار طراحی همه کاره است. شما می‌توانید بسته محصولات را با بیش از 250،000 قالب و پالت رنگ گسترده طراحی کنید. علاوه بر این، با توجه به این که Canva یک برنامه برداری است، می‌توانید از تخصص خود برای ایجاد تعداد بی‌پایانی از طرح‌ها استفاده کنید.

بهترین ابزار های طراحی بسته بندی

 

8. Affinity Designer

اگر تاکنون با ابزارهای Adobe Illustrator یا Adobe Photoshop سر و کار داشته‌اید، استفاده از ابزار طراحی Affinity برای ایجاد طراحی‌های بسته محصول مواردی مفید برای شما خواهد بود.

بهترین ابزار های طراحی بسته بندی

Affinity یک ابزار کاملاً مناسب برای طراحی بسته‌بندی محصول است زیرا ابزارهای چندگانه‌ای در دسترس شما قرار دارد. با ویژگی‌ها و قالب‌های طراحی گسترده این ابزار، می‌توانید خلاقیت خود را افزایش دهید. با اینکه این ابزار ابتدا فقط با سیستم‌عامل Mac سازگار بود، به تدریج نرم‌افزار چندپلتفرمی شد و بر روی ویندوز نیز کار می‌کند.

 

 

جمع بندی

طراحی بسته‌بندی محصول شامل گام‌ها و ابزارهای مختلفی است که طراحان باید از بهترین ابزار های طراحی بسته بندی استفاده کنند تا کیفیت را به سطح بالاتری ببرند. این به این دلیل است که یک بسته‌بندی محصول را محافظت می‌کند، ویژگی‌های کلی محصول را تعریف می‌کند و جذابیت ظاهری آن را مشخص می‌کند.

به طور کلی، طراحی بسته‌بندی باید محصول را از دید بیرون به نمایش بگذارد و بتواند مشتری را جلب کند.

به یاد داشته باشید که امری عالی است که در حین نهایی کردن یک طراحی بسته‌بندی از دوره‌های بازبینی گذر کنید. و این جاست که می‌توانید از GoVisually هم استفاده کنید تا اطمینان حاصل کنید که تمام فرآیندهای بازخورد شما به طور مرکزی و بهینه شده است

 

چنانچه به طراحی بسته بندی علاقه مند هستید دوره طراحی بسته بندی را پیشنهاد می کنیم: