در مقاله “ادوبی پریمیر پرو چیست؟ ویدیو + معرفی” به بررسی نرم افزار محبوب پریمیر پرو خواهیم پرداخت.

ادوبی پریمیر پرو چیست؟

ادوبی پریمیر پرو یک نرم افزار ویرایش ویدیو از شرکت ادوبی می باشد. از ادوبی پریمیر پرو برای ویرایش ویدیو، ویدیو های تبلیغاتی و تجاری، فیلم های تلویزیونی و ویدیو های آنلاین همچون فیلم های یوتیوب و اینستاگرام استفاده می شود. همچنین قابلیت ویرایش صدا هم از امکاناتی می باشد که می توان به آن اشاره کرد.

ادوبی پریمیر ابتدا در سال 1991 تنها برای سیستم‌های عامل مک وارد بازار شد و نرم افزار پریمیر پرو، نسخه‌ی دوباره طراحی شده‌ی اون هستش که در سال 2003 برای مک و ویندوز جانشین شد. اکثر فیلم‌هایی که امروزه ما با نهایت کیفیت و استفاده از انواع تکنولوژی و ویرایشی حرفه‌ای مشاهده می‌کنیم با این محصول ادوبی، یعنی ادوبی پریمیر پرو تدوین شده‌اند.

از بزرگ ترین مزیت های نرم افزار ادوبی پریمیر می توان به هماهنگی آن با دیگر نرم افزار های ادوبی اشاره کرد. به طور مقثال از این نرم افزار به همراه نرم افزار های دیگری همچون ادوبی افتر افکتز و ادوبی فتوشاپ استفاده می گردد. شما می توانید فایل های لایه باز نرم افزار هایی همچون فتوشاپ و ایلوستریتور و افترافکتز را به طور مستقیم وارد پریمیر پرو کنید و از آنها در پروژه های خود استفاده کنید.

به این امر داینامیک لینک گفته می شود که باعث افزایش سرعت کار می گردد، چرا که اگر نیازی به ادیت و ذخیره مجدد در فایل لایه باز وارد شده از نرم افزار دیگر باشد، نیاز به خروجی مجدد نیست و می توان تنها با ذخیره کردن فایل لایه باز، آپدیت جدید آن‌را در پریمیر در کسری از ثانیه دریافت کرد.

 

از رقبای اصلی پریمیر پرو می توانیم به داوینچی ریزالو اشاره کنیم که یک سال بعد از پریمیر پرو یعنی در سال 2004 عرضه شده است.

در کنار فرمت های خروجی متنوعی که می شود از این نرم افزار دریافت کرد، فرمت فایل لایه باز نرم افزار پریمیپر پرو .prproj می باشد که مخفف premiere project است.

 

 

کاربرد های ادوبی پریمیر پرو

ادوبی پریمیر پرو برای انجام مجموعه‌ای از وظایف مرتبط با تولید و ویرایش ویدیو استفاده می‌شود. برخی از کاربردهای اصلی این نرم‌افزار عبارتند از:

ویرایش ویدیو

از اصلی‌ترین کاربردهای پریمیر پرو، ویرایش ویدیو با استفاده از ویژگی‌های متنوعی مانند برش، ادغام، اضافه کردن صدا، تصحیح رنگ، افکت‌ها و جلوه‌های ویژه است.

ساخت ویدیو

این نرم‌افزار به کاربران امکان می‌دهد تا ویدیوهایی با کیفیت حرفه‌ای را از روی کلیپ‌ها، تصاویر، صدا و موسیقی‌های مختلف بسازند.

ایجاد تیزر و تبلیغات

با استفاده از افکت‌ها، ترکیب‌های صوتی و تصویری، و ابزارهای متنوع پریمیر پرو، می‌توان تیزرها و تبلیغات جذاب و حرفه‌ای ایجاد کرد.

تدوین ویدیوهای آموزشی

برای ساخت و ویرایش ویدیوهای آموزشی و آموزشی از ویژگی‌های پریمیر پرو استفاده می‌شود تا محتوا را به شکلی جذاب و آموزنده ارائه دهد.

تولید محتوای رسانه‌های اجتماعی

این نرم‌افزار می‌تواند برای ساخت و ویرایش ویدیوها و محتواهای رسانه‌ای مناسب برای پلتفرم‌های اجتماعی مختلف از جمله اینستاگرام، توییتر، و فیسبوک استفاده

 

همچنین می توانیم از قابلیت های پر کاربرد این نرم افزار به Ultra Key اشاره کنیم که به شما اجازه حذف پرده سبز یا آبی را می دهد و در نتیجه برای تولید محتوا های آموزشی و جلوه های ویژه سینمایی کاربرد دارد.

 

 

فیلم هایی که با پریمیر پرو تدوین شده اند

شاید براتون جالب باشه که فیلم های معروفی مثل ددپول در پریمیر پرو تدوین شده اند.

برخی از فیلم‌های معروفی که با استفاده از ادوبی پریمیر تدوین شده‌اند عبارتند از:

  1. Deadpool (2016)
  2. Gone Girl (2014)
  3. Social Network (2010)
  4. Hail, Caesar! (2016)
  5. Terminator: Dark Fate (2019)
  6. Spotlight (2015)
  7. The Social Network (2010)
  8. 13th (2016)
  9. Captain Marvel (2019)
  10. Dunkirk (2017)
ادوبی پریمیر پرو چیست؟ ویدیو + معرفی
ادوبی پریمیر پرو چیست؟ ویدیو + معرفی

 

 

چه کسانی از پریمیر پرو استفاده می کنند؟

به طور کلی می توان گفت افراد زیر در استفاده از نرم افزار ادوبی پریمیر پرو پیشتاز هستند:

  • حرفه ای های حوزه تولید محتوا
  • ویرایشگران فیلم و ویدیو
  • تولیدکنندگان محتوای دیجیتال
  • سازندگان تبلیغات و پروژه‌های تجاری
  • علاقمندان به ویرایش ویدیو در سطح هواهو
  • شرکت‌های تولید فیلم و تلویزیون
  • استودیوهای تبلیغاتی
  • شرکت‌های فیلمبرداری
  • هنرمندان مستقل
ادوبی پریمیر پرو چیست؟ ویدیو + معرفی
ادوبی پریمیر پرو چیست؟ ویدیو + معرفی

 

تاریخچه پریمیر پرو

ادوبی پریمیر پرو، یکی از قدیمی‌ترین و پرکاربردترین نرم‌افزارهای تدوین ویدیو است که توسط شرکت ادوبی ساخته شده است. این نرم‌افزار اولین بار در سال ۱۹۹۱ منتشر شد و از آن زمان تاکنون توسعه یافته و بهبود یافته است. در آغاز، پریمیر به عنوان یک نرم‌افزار ویرایش ویدیو برای سیستم‌های عامل مایکروسافت و مکینتاش معرفی شد. اما با گذر زمان و بهبود و افزودن ویژگی‌های جدید، پریمیر به یکی از محبوب‌ترین و قدرتمندترین ابزارهای تدوین ویدیو تبدیل شد که توسط حرفه‌ای‌ها و آماتورها به طور گسترده استفاده می‌شود.

نسخه دسکتاپ (PC) ادوبی پریمیر در سال 2003 عرضه شد. نام این نرم افزار که در این سال عرضه شد به پریمیر پرو تغییر یافت. این نرم‌افزار توانایی انجام تدوین، افکت‌دهی، تنظیمات رنگ، و افزودن صدا و موسیقی را فراهم می‌کند و به کاربران امکان می‌دهد ویدیوهای خود را با کیفیت حرفه‌ای و جذابیت بالا ایجاد کنند.

 

 

محدودیت سایز تصاویر و ویدیو ها در پریمیر پرو

وارد کردن تصاویر و ویدیو ها در نرم افزار پریمیر پرو دارای محدودیتی می باشد. البته که نگاهی کوچک به این محدودیت ها نشان دهنده این است که رسیدن به آنها اصلا کار آسانی نیست و نیاز به تجهیزات فوق پیشرفته سینمایی دارد.

محدودیت وارد کردن تصویر

حداقل رزولیشن عکسی که می توانید وارد پریمیر کنید برابر است با 256 مگاپیکسل. جالب است بدانید که دوربین های DSLR حرفه ای معمولا بین 20 تا 70 مگاپیکسل تصویربرداری می کنند. همچنین حداکثر سایز مورد قبول تصاویر برای پریمیر 32768 پیکسل می باشد.

محدودیت وارد کردن ویدیو

حداکثر اندازه فریم برای وارد کردن فیلم‌ها به پریمیر پرو، ۲۵۶ مگاپیکسل است، با حداکثر ابعاد 32768 پیکسل در هر جهت افقی و عمود. جالب است بدانید که یک فیلم 4K ابعادی برابر با 2160 در 3840 پیکسل می باشد.

 

 

پریمیر پرو چه زمانی از GPU استفاده می کند؟

استفاده از GPU در پریمیر پرو به عنوان بخشی از موتور پخش Mercury بستگی به اندازه فریم نسبت به مقدار حافظه GPU دارد. یک فریم که با شرایط زیر همخوانی داشته باشد، می‌تواند توسط شتاب‌دهی GPU پردازش شود: ((عرض x ارتفاع) تقسیم بر 16384) مگابایت.

اگر مقدار نتیجه محاسبه از حافظه موجود فراتر رود، پریمیر پرو فقط از CPU برای رندرینگ بخش کنونی استفاده می‌کند.

ادوبی پریمیر پرو چیست؟ ویدیو + معرفی
ادوبی پریمیر پرو چیست؟ ویدیو + معرفی

 

 

فرمت های رایج ایمپورت و خروجی پریمیر پرو

فرمت‌های زیر توسط ادوبی پریمیر پرو پشتیبانی می‌شوند. اگرچه پریمیر پرو می‌تواند این فرمت‌ها را وارد کند، اما ممکن است نیاز به کدک‌های خاصی برای وارد کردن برخی از انواع فایل‌ها داشته باشد. بعد از ویرایش یک فایل و اضافه کردن آن به پروژه پریمیر پرو، می‌توان آن را به فرمت اصلی یا فرمت دیگری صادر کرد.

اکثر فرمت‌های فایل که قابلیت خروجی گرفتن دارند عبارتند از:

– فرمت کانتینر چندرسانه‌ای (۳GPp، ۳G2)
– کدگذاری صوتی پیشرفته (AAC)
– فرمت فایل تبادل صوت (AIFF)
– فرمت فشرده‌سازی ویدیویی اپل (Apple ProRes)
– سند صدای ادوبی (ASND)
– فرمت فایل ویدیویی مایکروسافت AVI، انواع ۱ و ۲ (.avi)
– فرمت موج صوتی پخش پخش (BWF)
– جریان DV خام (DV)
– تصاویر متحرک GIF (GIF)
– فایل‌های ویدیویی MPEG-۱ (MV1)
– صوت MPEG-۴
– فایل‌های ویدیویی MPEG-۴
– فرمت QuickTime (MOV)
– صوت MP3 (MP3)
– فیلم QuickTime (MP4)
– MPEG-۱ و ۲ (MPEG، MPG، MPE)
– فرمت تبادل رسانه‌ای (MXF)
– فرمت پروژه صوتی (OMF)
– موج شکل ویندوز (WAV)
– رسانه ویندوز، فقط ویندوز (WMV)

 

 

چطور پریمیر پرو را یاد بگیریم؟

برای یادگیری Adobe Premiere Pro می‌توانید از منابع مختلفی استفاده کنید که شامل موارد زیر می‌شود:

  1. آموزش‌های آنلاین: پلتفرم‌های آموزشی آنلاین مانند iGraphical.ir آموزش‌هایی ارائه می‌دهند که از مبتدی تا پیشرفته برای Premiere Pro مخاطبین متفاوتی دارند.
  2. وبسایت Adobe: وبسایت رسمی Adobe منابعی از جمله آموزش‌های ویدیویی، مقالات، و راهنماهای کاربری برای Premiere Pro ارائه می‌دهد.
  3. کتاب‌ها: کتاب‌های آموزشی مختلفی وجود دارند که به طور جامع به مباحث Premiere Pro می‌پردازند. می‌توانید از منابعی مانند “Premiere Pro CC Classroom in a Book” یا “Adobe Premiere Pro Bible” استفاده کنید.
  4. آموزش‌های ویدیویی در YouTube: برخی از یوتوبرها و کانال‌های YouTube مانند کانال یوتیوب iGraphical به طور رایگان آموزش‌های مفیدی در زمینه استفاده از Premiere Pro ارائه می‌دهند.
  5. گروه‌های آنلاین و انجمن‌ها: در گروه‌ها و انجمن‌های آنلاینی مانند Reddit و Stack Exchange می‌توانید با سایر کاربران Premiere Pro ارتباط برقرار کنید، از تجربیات دیگران استفاده کنید و پرسش‌های خود را مطرح کنید.
  6. تمرین و تجربه عملی: برای بهترین یادگیری، مهم است که آموخته‌های خود را در پروژه‌های عملی و تمرینی به کار ببندید و با ابزارها و قابلیت‌های Premiere Pro آشنا شوید.

با ترکیب این منابع و پیگیری مداوم، می‌توانید به طور کامل Adobe Premiere Pro را یاد بگیرید و مهارت‌های خود را در ویرایش ویدیو بهبود.

 

 

نظر شما چیست؟ حتما برای‌مان کامنت بگذارید.