مدل‌سازی سه‌بعدی به عنوان یک ابزار ضروری در زمینه‌های مختلف از جمله معماری و انیمیشن سازی شناخته شده است.

تحقیقات Stratview با توجه به رشد روزافزون استفاده از مدل‌سازی سه‌بعدی در زمینه‌های مختلف، رشد بیش از ۱۵٪ مدل‌سازی سه‌بعدی تا سال ۲۰۲۸ را پیش‌بینی کرده است.

بلندر یک نرم‌افزار مدل‌سازی سه‌بعدی محبوب است که به دلیل سادگی استفاده از آن و همچنین ارائه ویژگی‌های متنوع شناخته شده است. اگر می‌خواهید درباره مدل‌سازی سه‌بعدی بیشتر بدانید یا حتی امتحانش کنید، این راهنما توضیح می‌دهد که باید چه چیز هایی را درباره بلندر بدانید.

نرم افزار بلندر چیست؟

نرم‌افزار متن‌باز بلندر دارای چند ابزار رایگان برای ایجاد گرافیک‌های سه‌بعدی و طراحی‌های انیمیشنی است. مجموعه ویژگی‌های بلندر ایجاد طرح‌های سه‌بعدی را از جمله مدل‌سازی، ترکیب تصاویر، موشن ترک و دیپلویمنت پشتیبانی می‌کند.

بلندر با استفاده از زبان برنامه‌نویسی پایتون ساخته شده است. وقتی یک طرح را در این برنامه ایجاد می‌کنید، نرم‌افزار به‌صورت خودکار کد معادل پایتون را تولید و ذخیره می‌کند.

بنابراین، شما می‌توانید طرح‌های خود را در برنامه تکمیل کنید و کدهای آن‌ها را به محیط‌ها یا نرم‌افزارهای برنامه‌نویسی دیگر ادغام کنید. سپس می‌توانید انتقال مدل‌های تکراری را به‌صورت خودکار انجام دهید، مدل‌ها را مجدداً استفاده کنید و طرح‌های خود را با کد نوشته شده با دقت بیشتر در زمان واقعی تغییر دهید. البته بدیهی است که برای کار با این نرم افزار مطلقات نیازی به دانش برنامه نویسی نیست.

به علاوه، با بلندر چه کارهای دیگری می‌توانید انجام دهید؟ بخش زیر جزئیات بیشتری را ارائه می‌دهد.

دوره جامع نرم افزار بلندر 3D
دوره جامع نرم افزار بلندر 3D

 

نرم افزار بلندر چه استفاده ای داره؟

مجموعه عملکردهای Blender این نرم افزار را برای حرفه ای ها در صنایع مختلف از جمله ایجاد محتوای ویدیویی و گرافیکی، فیلم سازی، تجسم داده ها و داستان گویی مناسب می کند.

در زیر به بررسی برخی از کاربردهای روزمره بلندر در زمینه های خلاقانه مختلف می پردازیم.

 

مدل سازی سه بعدی

بلندر معمولاً برای مدل سازی سه بعدی استفاده می شود که شامل ایجاد یک نمایش سه بعدی از یک شی یا صحنه با استفاده از نرم افزار تخصصی است. مدل‌ها شکل و ظاهر اشیاء دنیای واقعی را شبیه‌سازی می‌کنند و آن‌ها را به صورت دیجیتالی ارائه می‌کنند.

اگرچه مدل‌سازی سه بعدی عمدتاً با هنرمندان سه بعدی مرتبط است، اما کاربرد آن در زمینه‌های مختلف آن را به سایر حرفه‌ای‌ها مرتبط می‌کند. به عنوان مثال، معماران، طراحان محصولات و دکوراتورهای داخلی می توانند از فناوری مدل سازی Blender برای ایجاد مدل های سه بعدی استفاده کنند که طرح های آنها را تجسم می کند.

دانشمندان همچنین می‌توانند از بلندر برای افزودن قابلیت‌های بیشتر به مدل‌های تجسم داده‌های خود و انتقال ایده‌های پیچیده استفاده کنند. پزشکان از Blender برای ایجاد مدل های سه بعدی و همچنین تجسم بدن انسان و روش های مختلف پزشکی استفاده می کنند.

توسعه انیمیشن و جلوه های بصری (VFX)

ابزارهای مدل سازی پیشرفته بلندر به هنرمندان این امکان را می دهد که اشیا و شخصیت های پیچیده و واقعی را برای فیلم ها و ویدیوها ایجاد کنند. سیستم ذرات داخلی و موتور فیزیک آن نیز می تواند دود، آتش و سایر جلوه های ویژه واقعی ایجاد کند.

یکی دیگر از ویژگی های مهم Blender قابلیت داخلی آن برای ترکیب بندی و ویرایش ویدیو است. با بلندر، می‌توانید ترکیب‌هایی از چندین عنصر و فیلم سه‌بعدی ایجاد کنید، رنگ را تنظیم کنید و سایر کارهای پس از پردازش را برای ایجاد جلوه‌های بصری حرفه‌ای انجام دهید.

همچنین دارای فناوری های پیشرفته ترکیب بندی و جلوه های ویژه مانند تاری حرکت، عمق میدان و جلوه های درخشش است. با ردیابی دوربین، می‌توانید عناصر سه بعدی را به فیلم‌های بلادرنگ برای ترکیب VFX اضافه کنید.

 

 

اسکالپتینگ و پرینت سه بعدی

همچنین می توانید از بلندر برای اسکالپتینگ (Sculpting) و پرینت سه بعدی استفاده کنید. ویژگی مجسمه سازی آن امکان کنترل دقیق بر شکل و فرم مدل های سه بعدی را فراهم می کند و اشیاء بسیار دقیق و واقعی ایجاد می کند.

این نرم افزار انواع براش ها و ابزارها مانند توانایی مجسمه سازی با توپولوژی پویا را ارائه می دهد. این تکنیک وضوح مش را در حین کار تطبیق می دهد و به شما امکان می دهد گردش کار کارآمدتری داشته باشید.

مش به ساختاری گفته می شود که از نقاط و خطوط به هم پیوسته در گرافیک سه بعدی ساخته شده است. برای نشان دادن سطح یک جسم استفاده می شود. مش را می توان برای ایجاد اشکال مختلف تنظیم و دستکاری کرد و وضوح آن را می توان کم یا زیاد کرد تا به سطح مورد نظر از جزئیات رسید.

در نرم افزار مدل سازی سه بعدی، از مش برای تعریف هندسه یک شی سه بعدی استفاده می شود. می توان آن را مجسمه سازی (Sculpting)، بافت، و متحرک کرد تا به یک گرافیک جان بخشد.

Blender دارای مجموعه ای از ابزارهای چاپ سه بعدی، از جمله کمک در تولید ساختارهای پشتیبانی است. همچنین با بسیاری از پرینترهای سه بعدی سازگار است و امکان چاپ سه بعدی را از داخل نرم افزار فراهم می کند.

بلندر همچنین می‌تواند مدل‌های سه بعدی را در فرمت‌های مختلف فایل سازگار با نرم‌افزار و سخت‌افزار پرینت سه بعدی صادر کند.

 

مزایای مدلسازی سه‌بعدی در نرم افزار بلندر

Blender دارای ویژگی های همه کاره و جامعی است که پلتفرم را در چندین زمینه خلاقانه مفید می کند. مزایای ایجاد مدل های سه بعدی در بلندر را در نظر بگیرید:

  • رایگان و متن باز. Blender برای دانلود و استفاده رایگان است و کد منبع آن برای عموم باز است – به این معنی که می توانید آن را مطابق با نیازهای خود سفارشی و تغییر دهید. این باعث می شود که آن را برای بسیاری از جمله دانش آموزان، علاقمندان و استودیوهای کوچک در دسترس قرار دهد. بلندر دارای سازگاری بین پلتفرم است و برای رایانه های Windows، Mac و Linux در دسترس است.
  • ویژگی های با کیفیت بالا Blender دارای طیف وسیعی از فناوری‌های پیشرفته مدل‌سازی، بافت‌سازی، نورپردازی و انیمیشن است که در نرم‌افزارهای گران‌تر یافت می‌شود. این می تواند طیف گسترده ای از وظایف را انجام دهد و به شما امکان می دهد مدل های سه بعدی بسیار دقیق و واقعی ایجاد کنید.
  • انجمن فعال و بسیاری از آموزش ها و منابع. بلندر یک جامعه فعال و پشتیبانی از کاربران دارد که دانش، آموزش و منابع را به صورت آنلاین به اشتراک می گذارند – به این معنی که اگر می خواهید استفاده از نرم افزار را یاد بگیرید، اطلاعات زیادی در دسترس است.
  • مدل سازی Non-destructive (غیر مخرب) ویژگی‌های مدل‌سازی بلندر به روشی غیر مخرب کار می‌کنند و به شما امکان می‌دهند مدل‌های خود را در هر مرحله بدون تغییر دائمی هندسه زیربنایی تغییر دهید. این به فرآیند مدل سازی انعطاف پذیری و آزادی می بخشد.
  • افزونه های گسترده و قابلیت های اسکریپت نویسی. Blender قابلیت های اسکریپت نویسی را از طریق پایتون فراهم می کند، به این معنی که می توانید از اسکریپت ها برای خودکارسازی وظایف تکراری، مدل های تکراری یا ایجاد ابزارهای سفارشی استفاده کنید.
دوره جامع نرم افزار بلندر 3D
دوره جامع نرم افزار بلندر 3D

 

آموزش نرم افزار بلندر

برای یادگیری نرم افزار بلندر منابع مختلفی وجود دارد که از بین آنها می توان به آموزش های مدرسه آی‌گرافیکال اشاره کرد. با استفاده از این دوره آموزشی می توانید بلندر را به صورت جامع و کامل فرا بگیرید:

 

حتما برامون نظر بزارید. نظراتتون خیلی برامون با ارزشه.