اصول 12 گانه انیمیشن توسط دو تن از پیشگامان انیمیشن، اولی جانستون و فرانک توماس، در کتاب خود به نام “توهم زندگی: انیمیشن دیزنی” در سال 1981 معرفی شد. این اصول به عنوان راهنمایی برای ایجاد انیمیشن‌هایی با حیات و جذابیت بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند. این اصول پایه و اساس بسیاری از تکنیک‌های مدرن انیمیشن را تشکیل می‌دهند و به انیماتورها کمک می‌کنند تا حرکات طبیعی‌تر و داستان‌های جذاب‌تری را به تصویر بکشند.

معرفی اصول 12 گانه انیمیشن

در ادامه به بررسی 12 اصل بنیادی در طراحی و تولید انیمیشن های حرفه ای می پردازیم که باید آنها را فرا بگیرید:

1. فشردگی و کشیدگی (Squash and Stretch)

این اصل برای ایجاد توهم وزن و حجم به اشیاء و شخصیت‌ها استفاده می‌شود. وقتی که یک توپ لاستیکی را به زمین می‌زنید، قبل از بازگشت به شکل اولیه خود، فشرده می‌شود. این اصل به انیماتورها کمک می‌کند تا حسی از واقعیت و زندگی به کارهای خود اضافه کنند. این اصل به ویژه در نشان دادن انعطاف‌پذیری و خاصیت اجسام مانند ماهیچه‌ها و پوست بسیار مهم است.

 

2. پیش‌بینی (Anticipation)

پیش‌بینی حرکتی است که بیننده را برای حرکت اصلی آماده می‌کند. این اصل به تقویت حرکات کمک می‌کند و آن‌ها را قابل‌فهم‌تر و طبیعی‌تر می‌سازد. برای مثال، قبل از پریدن، شخصیت به عقب خم می‌شود تا بیننده آماده حرکت پرش شود. پیش‌بینی به حرکات عمق و انسجام می‌بخشد و کمک می‌کند تا حرکات روان‌تر به نظر برسند.

 

3. صحنه‌آرایی (Staging)

صحنه‌آرایی به نحوه قرار دادن اشیاء و شخصیت‌ها در کادر اشاره دارد تا ایده اصلی یا موضوع را به وضوح منتقل کند. این اصل از هنر تئاتر و سینما گرفته شده و شامل قرار دادن دوربین، نورپردازی و انتخاب زاویه دید مناسب است. هدف این اصل جلب توجه بیننده به مهم‌ترین عناصر صحنه است تا داستان به درستی منتقل شود.

 

4. حرکت مستقیم و وضعیت به وضعیت (Straight Ahead and Pose to Pose)

این اصل به دو روش مختلف برای انیمیشن اشاره دارد. حرکت مستقیم به معنای رسم هر فریم به ترتیب و پیوسته است، که معمولاً برای حرکات پویا و شلوغ استفاده می‌شود. وضعیت به وضعیت به معنای رسم فریم‌های کلیدی (پوزهای اصلی) و سپس پر کردن فریم‌های میانی است. این روش به انیماتورها کنترل بیشتری بر حرکات و زمان‌بندی می‌دهد.

 

5. دنبال‌کردن و همپوشانی (Follow Through and Overlapping Action)

این اصل به حرکات ادامه‌دار بعد از توقف یک حرکت اصلی اشاره دارد. به عنوان مثال، وقتی یک شخصیت می‌ایستد، موها، لباس‌ها و دیگر اجزای بدن به حرکت ادامه می‌دهند. این اصل به واقع‌گرایی و پویایی انیمیشن کمک می‌کند. دنبال‌کردن و همپوشانی به حرکات طبیعی‌تر و با حس ترسیم زمان واقعی کمک می‌کنند.

 

6. آهستگی و تندی (Slow In and Slow Out)

این اصل به تغییر سرعت حرکت اشیاء در ابتدا و انتهای یک حرکت اشاره دارد. اشیاء به تدریج سرعت می‌گیرند و سپس به تدریج کند می‌شوند. این تغییرات در سرعت به حرکات طبیعی‌تر و واقع‌گرایانه‌تر کمک می‌کند. بدون آهستگی و تندی، حرکات مکانیکی و غیرواقعی به نظر می‌رسند.

 

7. کمان‌ها (Arcs)

حرکات طبیعی در قوس‌ها و کمان‌ها اتفاق می‌افتند. برای ایجاد حرکات واقع‌گرایانه، انیماتورها باید از کمان‌ها و قوس‌ها برای ترسیم مسیر حرکت استفاده کنند. این اصل به انیمیشن‌ها نرمی و روانی می‌بخشد و از حرکات غیرطبیعی و زوایای تند جلوگیری می‌کند.

 

8. اقدام ثانویه (Secondary Action)

اقدام ثانویه به حرکات اضافی و کوچک‌تر اشاره دارد که حرکت اصلی را تقویت می‌کنند و به شخصیت‌ها عمق و واقعیت بیشتری می‌بخشند. مثلاً در حالی که یک شخصیت راه می‌رود، دست‌ها یا چهره او ممکن است حرکات جزئی انجام دهند. این اصل به غنای بیشتر انیمیشن و افزایش توجه بیننده کمک می‌کند.

 

9. زمان‌بندی (Timing)

زمان‌بندی به تعداد فریم‌های مورد نیاز برای یک حرکت اشاره دارد و تعیین می‌کند که حرکات چقدر سریع یا کند باشند. زمان‌بندی مناسب به حرکات وزن، حجم و حالت احساسی می‌دهد. همچنین می‌تواند بر احساسات و خلق و خوی شخصیت‌ها و صحنه‌ها تاثیر بگذارد. زمان‌بندی نادرست می‌تواند حرکات را نامتناسب و غیرواقعی جلوه دهد.

 

10. اغراق (Exaggeration)

اغراق به معنای تقویت حرکات، حالت‌ها و ویژگی‌ها برای ایجاد تاثیر بیشتر است. اغراق به انیمیشن‌ها انرژی و جذابیت بیشتری می‌دهد و به داستان‌گویی کمک می‌کند. این اصل به ویژه در کارتون‌ها و انیمیشن‌های کمدی کاربرد دارد، جایی که حرکات و احساسات اغراق‌شده به ایجاد لحظات خنده‌دار کمک می‌کنند.

 

11. طراحی جذاب (Solid Drawing)

این اصل به درک انیماتور از اصول پایه طراحی مانند پرسپکتیو، حجم، وزن و آناتومی اشاره دارد. انیماتور باید بتواند شخصیت‌ها و اشیاء را به گونه‌ای طراحی کند که قابل باور و دارای وزن و حجم باشند. طراحی جذاب به معنی درک خوب از ساختار و توانایی خلق طرح‌های دینامیک و متعادل است.

 

12. جذابیت (Appeal)

جذابیت به کیفیتی اشاره دارد که باعث می‌شود شخصیت‌ها و حرکات دلپذیر و دوست‌داشتنی باشند. این اصل به طراحی شخصیت‌ها و حرکات به گونه‌ای کمک می‌کند که بینندگان به راحتی با آنها ارتباط برقرار کنند و از آنها لذت ببرند. جذابیت به معنای خلق شخصیت‌های زنده و پرجنب و جوش است که در ذهن بینندگان باقی می‌مانند.

 

 

نتیجه‌گیری

اصول 12 گانه انیمیشن پایه و اساس انیمیشن‌های موفق و حرفه‌ای را تشکیل می‌دهند. این اصول به انیماتورها کمک می‌کنند تا حرکات طبیعی‌تر، داستان‌های جذاب‌تر و شخصیت‌های باورپذیرتری ایجاد کنند. با درک و به کارگیری این اصول، انیماتورها می‌توانند آثار خود را به سطح بالاتری از کیفیت و تاثیرگذاری برسانند. انیماتورهای موفق از این اصول به عنوان ابزارهایی برای خلق آثار هنری استفاده می‌کنند که نه تنها تکنیکی بلکه احساساتی و خلاقانه نیز هستند.